Personuppgifts­hantering (GDPR)

Hantering av personuppgifter

Brf Piruetten i Umeå samlar in, behandlar och sparar person­uppgifter om dig som medlem och om dig som är kontakt­person hos någon av våra leverantörer. Vår hantering av person­uppgifter sker i enlighet med dataskydds­för­ordningen (GDPR), som 2018-05-25 ersatte personuppgifts­lagen (PUL).

Vi använder endast dina personuppgifter för det ändamål för vilket vi har samlat in dem och vår mål­sättning är att du ska kunna känna dig trygg när du lämnar dina personuppgifter till oss. Information nedan anger bland annat vilka uppgifter vi kan komma att behandla, men det innebär inte att vi vid varje given tid­punkt behandlar alla upp­gifterna.

Personuppgifts­ansvarig

Bostadsrättsföreningen är personuppgifts­ansvarig enligt GDPR för den behandling av person­uppgifter som sker i relationen med dig som är
  • medlem i föreningen
  • kontaktperson hos någon av våra leverantörer.

Bostadsrättsföreningen ansvarar även för hanteringen av personupp­gifter som sker på vår hemsida.

Registrerade uppgifter

Personuppgifter gällande medlem

Vi samlar in, behandlar och sparar personuppgifter om dig som medlem i föreningen. Bostads­rätts­för­eningen har skyldighet att upprätt­hålla och hantera lägenhets- och medlemsregister enligt lag. De person­uppgifter vi samlar in är de som krävs enligt lag och behövs för att fullfölja ändamålet enligt bostads­rätts­föreningens stadgar.

De uppgifter vi samlar in om dig som medlem är:
  • Kontakt- och identifikations­uppgifter (t.ex. namn, person­nummer, adress, telefon­nummer och e-post).
  • Uppgifter om medlemskap i bostadsrätts­föreningen (t.ex. medlemskap, andelstal och adress).
  • Finansiella uppgifter (t.ex. uppgifter om ägande, skulder, betalda / obetalda avgifter och kredit­upp­lysning).

Personuppgifter gällande representant hos leverantör

Vi samlar in, behandlar och sparar person­uppgifter om dig som kontakt­person hos någon av våra leverantörer. De uppgifter vi samlar in är:
  • Kontaktuppgifter (t.ex. namn, adress, telefon­nummer och e-post).

Ändamålen med behandlingen av person­uppgifter

De huvudsakliga ändamålen med bostads­rätts­föreningens behandling av person­uppgifter är att uppfylla de krav som bostads­rätts­föreningen har för att driva sin verksamhet.

För dig som är medlem innebär det att vi hanterar dina person­uppgifter för att sköta bostads­rätts­föreningens medlems- och lägenhetsregister. Vi hanterar även dina personuppgifter för att sköta avisering, ut- och inbetalningar samt bokföring och för att kunna kontakta dig i ärenden som berör dig som medlem.

För dig som kontaktperson hos någon av bostads­rätts­föreningens leverantörer hanterar vi dina person­uppgifter för att upprätt­hålla ett leverantörs­register och sköta samarbetet med din arbets­givare.

Hur länge sparas uppgifterna?

Bostadsrättsföreningen sparar person­upp­gifterna så länge det är nödvändigt för att uppfylla ovanstående ändamål, fullgöra bostads­rätts­föreningens åtaganden samt i enlighet med gällande lagstiftning. Därefter kommer person­upp­gifterna raderas eller avidentifieras.

Föreningen begränsar användningen av person­upp­gifter i e-post och återkom­mande rutiner för radering av e-post finns. E-postmeddelanden sparas bara så länge de är aktuella och behövs för att föreningen ska kunna fullfölja uppdraget åt medlemmen / sköta samarbetet med kontakt­person hos någon av våra leverantörer.

Vilka uppgifter lämnar vi ut?

Dina uppgifter visas för och hanteras av styrelse­ledamöterna och styrelse­suppleanterna i din bostadsr­ätts­förening, samt för föreningens revisorer.

Bostadsrättsföreningen lämnar ut person­upp­gifter till av bostads­rätts­föreningen anlitade leverantörer för att utföra behandlingen enligt ovan.

Dina uppgifter kan komma att lämnas ut till tredje part då det finns krav på detta enligt lag eller då du har lämnat samtycke till en tredje part. Detta gäller till exempel när en mäklare anlitas av dig för att sälja din bostads­rätt.

Registerutdrag, rättelser och radering

Om du önskar information om vilka person­upp­gifter som finns registrerade om dig, har du rätt att beställa information om de person­upp­gifter vi behandlar om dig genom att skicka en ansökan till styrelsen. Begäran om register­utdrag ska vara under­tecknad av den sökande. Svar skickas till den sökandes folk­bokförings­adress.

Om du anser att en uppgift om dig är felaktig, kan du begära ändring.

Du kan också begära att bostads­rätts­föreningen raderar vissa av dina person­upp­gifter. Radering sker under förut­sättning att de inte behövs för några ekonomiska eller juridiska före­havanden mellan dig och föreningen, några rättslig förpliktelse för föreningen att behandla upp­gifterna eller någon annan laglig grund för behandlingen.

Umeå 2017-06-01, senast reviderad 2020-10-12
Styrelsen i Brf Piruetten i Umeå


Copyright 2020 - 2025 Brf Piruetten
Personuppgiftshantering (GDPR)
Produktion och underhåll: BitWeb24